Vi tar hand om försäkringsärenden vid skadeservice av din KIA

SÅ GÅR DET TILL

SKADEVERKSTAD – När du fått en plåt eller lackskada

Ta del av vår skadeprocess steg-för-steg för att få en inblick i hur vi arbetar för att reparera din bil. Har du några frågor som rör service och reparation är du varmt välkommen att kontakta oss.

SÅ GÅR DET TILL:

Skadeservice från inlämnad till uthämtad bil

Vi erbjuder skadeservice av hög kvalitet för din KIA. Det innebär att vi garanterar tillförlitlig reparation med reservdelar direkt från tillverkaren. Våra skadespecialister har lång erfarenhet av skadeservice och jobbar alltid med din bil i fokus.

Har du råkat ut för en olycka och fått skador på din bil är det första steget att anmäla dessa. Du kan enkelt göra en skadeanmälan online genom att fota bilens skador och skicka dem till oss. Därefter hjälper vi dig med skadebesiktning och rapporterar till försäkringsbolaget.

I samråd med ditt försäkringsbolag kommer vi sedan att reparera din bil så snabbt vi kan. Vid skadeservice är det många moment som ska genomföras och alla skador och åtgärder ska dokumenteras och rapporteras innan skadorna slutligen kan repareras. Vi gör vårt bästa för att utföra alla moment och återställa din bil så snabbt vi kan utan att tumma på kvaliteten.

Ta del av hela serviceprocessen i 8 steg här nedan.

1. Kontakta ditt försäkringsbolag

Det första du sak göra vid en olycka som orsakat skada på din bil är att ta kontakt med ditt försäkringsbolag. Kontakta sedan oss och boka tid för en skadebesiktning. Du kan även göra skadeanmälan online genom att bifoga bilder på bilens skador direkt till oss.

2. Skadebesiktning

Steg två är att låta oss genomföra en skadebesiktning där vi undersöker skadorna på din bil och gör en uppfattning om vad som behöver repareras, hur lång tid det kommer att ta och vad kostnaden blir. Allting dokumenteras i en skadekalkyl som skickas till ditt försäkringsbolag för godkännande.

3. Planering inför reparation

När försäkringsbolaget godkänt skadekalkylen kommer vi börja planera för reparationen av din bil. Vi beställer reservdelar och bokar in alla delmoment så att reparationen löper på så smidigt som möjligt när du väl lämnar din bil till oss. Har du bokat en ersättningsbil för tiden din bil är på verkstaden ser vi till så bilen finns på plats vid ditt besök.

Observera att ersättningsbil inte ingår automatiskt vid inlämnande av din bil, men du kan enkelt boka en hyrbil själv, via ditt försäkringsbolag eller via oss och ha bilen på plats när du anländer.

4. Dags för inlämning av din bil

Vid inlämning av bilen går vi igenom vilka serviceåtgärder som kommer utföras och när bilen beräknas vara klar för hämtning. Bilnycklarna förvaras alltid säkert i ett godkänt säkerhetsskåp när de inte används.

5. Reparation enligt tillverkarens anvisningar

Vid reparationen arbetar vi utifrån tillverkarens egna anvisningar för just din bil. Vi använder oss av den senaste tekniken och bibehåller samma höga kvalitet på vårt arbete som när bilen lämnade tillverkarens fabrik. Alla delmoment avslutas med en kvalitetskontroll som signeras av ansvarigi mekaniker. Eventuella garantier fortsätter gälla även efter reparationen.

6. Kvalitetskontroll

Efter genomförd reparation gör vi en rutinmässig kvalitetskontroll för att säkerställa att arbetet vi gjort uppfyller våra högt ställda krav.

7. Hämta din bil

Nu är det dags för dig att hämta din bil! Vi går tillsammans och noga igenom vilka åtgärder som gjorts på ditt fordon. Därefter betalar du självrisken och kostnader för eventuell hyrbil på plats hos oss.

8. I vissa fall säkerställer vi i EFTERHAND ATT ALLT FUNGERAR SOM FÖRSVÄNTAT

Beroende på den typen av den åtgärdade skadan kan vi komma att kontakta dig i efterhand för att säkerställa att reparationen utförts enligt förväntan och att allt fungerar som den ska

ATT TÄNKA PÅ

Inför din skadereparation

När du anmält skadorna på din bil till oss och fått en tid för reparation finns det några punkter som är bra att tänka på:

Plocka gärna av eventuell takbox eller takräcke innan du lämnar in din bil.

Om du har en avtagbar dragkrok ska denna plockas av, alternativt lägger du dragkroksnyckeln på passagerarsätet så att vi enkelt hittar den.

Töm bagageutrymmet så att det är tomt på innehåll.

Har du låsbara hjulbultar? Lägg låshylsan på passagerarsätet.

Medtag försäkringsbrev och skadenummer.

Bilen bör vara tvättat vid inlämning så att vi inte missar några skador under smutsen.

Har din registreringsskylt blivit skadad kan du själv beställa en ny skylt med hjälp av bilens registreringsbevis.

Efter din skadereparation

Vi stävar alltid efter att reparera skadorna på din KIA på bästa möjliga sätt och använder metoder och material som håller över lång tid. Trots det finns det några saker som är viktigt att tänka på den första tiden efter skadeservice, speciellt om din bil fått ny lack. Nylackerade ytor är känsliga den första tiden, och för att din bil ska hålla sig fin i lacken under många år framöver är det viktigt att tänka på följande de kommande två månaderna efter omlackering:

Tvätta bilen med kallt vatten, en mjuk svamp och milt tvättmedel.

Tvätta bort fågelspillning och sav från träd omedelbart då det kan ge fula märken i lacken.

Undvik högtryckstvätt och automattvätt då det kan skada lacken.

Undvik höga temperaturer, starka tvättmedel, vaxning, avfettningsmedel och polering den första tiden.